Wypad na Maltę

MALTA, PRZYGODY

Mój wypad na Maltę był dosyć krótki, ale intensywny. W kilka dni udało mi się odwiedzić przepiękną Valletę, kilka malowniczych plaż oraz zobaczyć jak wygląda tam czczenie świętych patronów. Tych kilka dni wystarczyło, żebym zakochała się w wyspie. Już teraz mogę śmiało powiedzieć, że na pewno tam wrócę. Mam nadzieję, że Was również zachęcę do odwiedzenia tej malutkiej, ale jakże pięknej wyspy.

Chcąc przenocować na Malcie, jak zwykle skorzystałam z Couchsurfingu. Ja i moja kompanka, Dorotka byłyśmy pozytywnie zaskoczone naszymi hostami. Nie dosyć, że zapewnili nam oddzielny pokój z pięknym widokiem na Mal Ghaxaq to jeszcze chętnie spędzali z nami czas.

Malta widok Widok z naszego okna

Dzięki Mattowi i Bilalowi, nasz pobyt był przewspaniały. Pokazali nam piękne plaże, w tym St Peter’s Pool, która swoją nazwę zawdzięcza temu, że przypomina basen. Z racji tego, że byłyśmy tam w lipcu, plaże były strasznie zatłoczone. Następnym razem wybiorę się troszkę poza sezonem; pogoda nadal będzie cudowna, a myślę, że nie będzie problemu ze znalezieniem miejsca na kocyk :>

Malta podróż samochodem

St Peter's Pool St Peter’s Pool

St Peter's Pool St Peter’s Pool

Woda Morza Śródziemnego (Śródziemnomorskiego :>) była cieplutka. Nie miałam w ogóle ochoty z niej wychodzić, mimo że słabo u mnie z pływaniem. Innego dnia wybraliśmy się na mniej zatłoczoną plażę znajdującą się na wschodzie Malty, podobnie jak St Peter’s Pool. Muszę przyznać, że z reguły nie lubię spędzać czasu nad wodą, bo woda za słona, bo słońce parzy, bo opalam się na czerwono. Generalnie wszystko źle. Na Malcie żadna z tych rzeczy mi nie przeszkadzała i nawet się nie spaliłam! :>

plaza Malta beach

Malta ma długą i ciekawą historię. To wyspiarskie państwo-miasto na przestrzeni wieków było pod panowaniem wielu państw i narodowości, m.in. Starożytnego Rzymu, Arabów czy Wielkiej Brytanii. Dzięki temu wyspa ma bardzo zróżnicowaną kulturę i architekturę. W samej stolicy, Vallecie jest około 320 zabytków w różnych stylach architektonicznych, pochodzących z różnych czasów. Valletta jest najbardziej zagęszczonym obszarem zabytkowym na świecie oraz znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Jeden dzień naszego pobytu poświęciłyśmy właśnie na zwiedzanie Valletty. Dostałyśmy się tam autobusem. Niestety maltańskie autobusy często się spóźniają, także jeśli macie hajs na wynajęcie autka, to jak najbardziej polecam!

Valletta Malta samowite.pl

Valletta to nadmorska miejscowość, w której panuje magiczny klimat. Budownictwo pochodzące z czasów starożytnych, lazurowy odcień morza oraz knajpy zapraszające pięknym zapachem do środka wprowadziły mnie w zachwyt.

malta valletta restaurant

W latach 1800–1964/1974, Malta była pod panowaniem Wielkiej Brytanii. Rezultatem tego jest chociażby budka widoczna na zdjęciu poniżej. Językiem urzędowym na Malcie jest język maltański, ale również angielski. Poza tym na drogach obowiązuje ruch lewostronny, tak jak w Wielkiej Brytanii.

Valletta Malta samowite.pl

Około 95% populacji stanowią katolicy, dlatego na Malcie często można zobaczyć spektakularne festyny. Każda parafia organizuje festyn ku czci swojego świętego patrona. Co najmniej raz do roku, mieszkańcy danej parafii organizują parady, przyozdabiają miasteczko lampkami oraz stawiają piękne pozłacane figury świętych na placach i ulicach. Wisienką na torcie są fajerwerki, które są strzelane również w dzień. Trochę mnie to bawi, bo i tak nie widać ich w ciągu dnia. Robią tylko hałas i rano nie można sobie pospać :<

fireworks malta samowite.pl

Wieczorem zaś, wszystko wygląda bajkowo. Gdy spacerowaliśmy ulicami pobliskiego miasteczka, czułam się jak w innym świecie. Nasz ostatni dzień na Malcie był również ostatnim dniem festynu. Z tej okazji zorganizowany był pokaz fajerwerków na ziemi. W życiu nie widziałam czegoś podobnego. Ludzie tańczyli, śmiali się, skakali wokół instalacji, kiedy podpalano fajerwerki.

fireworks malta

malta fireworks

Malta nocą ma w sobie coś magicznego. Myślę, że fajerwerkowy wieczór należy do jednego moich ulubionych.

malta festeJa i Matt

Z praktycznych informacji, które mogłabym Wam przekazać to na pewno to, że Malta jest dosyć tania. Walutą panującą na wyspie jest Euro. Zachęcam do szukania noclegu na Couchsurfingu. Polecam wynajęcie auta, jeśli finanse na to pozwalają. My akurat miałyśmy to szczęście, że Matt i Bilal mieli auto. Plaże, na których byłam nie były piaszczyste. Więc warto uzbroić się w porządne klapki albo buty do pływania. Można kupić takie w Decathlonie za ok. 25 zł. Na Maltę leciałam z Mediolanu, po tygodniowym tripie po Włoszech. Bilet kosztował około 50 zł. Wiem, że z Polski loty też są tanie. Ryanair z Poznania w tej chwili kosztuje 139 zł, wylot 3 czerwca. Tanioszka! :>